
Alminnelige forretningsvilkår
Apex Advokatfirma AS
1 - Avtaleforhold
1.1 Disse alminnelige forretningsvilkårene ("Vilkårene") gjelder for alle tjenester som leveres av Apex Advokatfirma AS ("Apex", "vi" eller "oss").
1.2 Vilkårene sendes til klienten per e-post ved første gangs etablering av klientrelasjon. Vilkårene gjelder for alle nye oppdrag som senere etableres for klienten, og andre selskap som er kontrollert (direkte eller indirekte) eller forvaltet av klienten. Med "klienten" menes i det følgende både den klienten som først mottok Vilkårene og selskaper kontrollert eller forvaltet av klienten.
1.3 Vilkårene anses som akseptert dersom vi ikke har mottatt skriftlig innsigelse fra dere innen én uke fra utsendelsen av Vilkårene.
1.4 For hvert enkelt oppdrag sender vi en oppdragsbekreftelse. For etablerte klientrelasjoner sender vi normalt kun en e-post med henvisning til den opprinnelige oppdragsbekreftelsen og Vilkårene. Oppdragsbekreftelsen kan for etablerte klientrelasjoner også være en uformell bekreftelse uten eksplisitt henvisning til Vilkårene. For alle oppdrag gjelder oppdragsbekreftelsen, disse Vilkårene og/eller eventuelle andre avtaler vi måtte inngå, eller avklaringer vi gjør i forbindelse med det enkelte oppdraget. Skulle det være avvik mellom disse Vilkårene og oppdragsbekreftelsen, skal oppdragsbekreftelsen gå foran.
1.5 Ved gjentatte oppdrag for klienten skal, med mindre annet er skriftlig avtalt, disse Vilkårene gjelde selv om det ikke er sendt oppdragsbekreftelse.
1.6 Våre tjenester utføres av Apex som firma, og ikke av noe annet rettssubjekt eller noen individuell partner eller ansatt i Apex. Klientens avtaleforhold vil kun være med Apex. Dette gjelder selv om klienten har bedt om at arbeidet utføres av én bestemt person.
1.7 Alle advokater og advokatfullmektiger tilknyttet Apex har bevilling eller autorisasjon til å drive advokatvirksomhet i Norge. Samtlige advokater og advokatfullmektiger er medlemmer i Advokatforeningen og dermed underlagt Advokatforeningens særskilte vedtak og ordninger.
1.8 Rettssubjektet eller personen omtalt som "klient" i vår oppdragsbekreftelse eller annen avtale ("klienten" eller "dere") vil være vår klient i alle juridiske og praktiske betydninger av begrepet. Med mindre noe annet er avtalt kan vi motta instrukser fra enhver person vi med rimelighet antar er bemyndiget av klienten til å gi oss instrukser, hensyntatt alminnelige fullmaktsforhold og sakens natur.
1.9 Apex er bare ansvarlige overfor klienten for rådgivning i det enkelte oppdrag, og ingen andre har rett til å basere seg på vår rådgivning.
1.10 Normalt vil oppdragets omfang avklares ved oppstart. Omfanget vil kunne bli endret, utvidet eller redusert i løpet av oppdraget på grunnlag av instrukser vi mottar fra dere, hvordan saken utvikler seg, andre ytre omstendigheter osv. Selv om oppdraget endres betydelig, vil det ikke sendes ut ny oppdragsbekreftelse.
2 - Tjenester - Oppdraget
2.1 Apex skal utføre oppdraget i samsvar med god advokatskikk og gjeldende lovgivning og regler, inkludert bestemmelsene i Advokatloven § 37 og forskrifter gitt i samsvar med denne loven, samt kravene til Den Norske Advokatforening.
2.2 Vi vil utpeke én ansvarlig advokat for det enkelte oppdrag. Hvem som er ansvarlig advokat, vil fremgå av oppdragsbekreftelsen. I noen tilfeller vil vi utpeke en annen advokat som ansvarlig for en bestemt del av et oppdrag. Vi vil dessuten kunne benytte andre advokater og medarbeidere i den grad vi anser dette hensiktsmessig i lys av deres ønsker, oppdragets natur og omfang, tidspress og tilgjengelige ressurser, eller etter avtale med dere. Den som er ansvarlig advokat vil kunne dele opplysningene knyttet til oppdraget med andre medarbeidere i Apex så langt det er nødvendig, med mindre noe annet er skriftlig avtalt. Alle medarbeidere i Apex er underlagt den samme taushets- og fortrolighetsplikt som den som er ansvarlig advokat.
2.3 Vår rådgivning gis på grunnlag av forholdene i det enkelte oppdrag, den informasjon som er tilgjengelig for oss og de instrukser vi mottar fra dere. Vår rådgivning kan derfor ikke legges til grunn i andre oppdrag eller benyttes til andre formål.
2.4 Rådene og tjenestene som klienten vil motta fra Apex vil være basert på Apex’ forståelse av rettsreglene på den tid rådene og tjenestene ble gitt. Med mindre annet er avtalt skriftlig, påtar vi oss ikke å varsle klienten om betydningen av mulige senere rettslige endringer.
2.5 For at vi skal kunne yte best mulig bistand, er det viktig at dere gir oss alle relevante opplysninger. Vi forutsetter at opplysningene vi mottar fra dere er korrekte og fullstendige. Apex er ikke ansvarlig for å kontrollere riktigheten av informasjon mottatt fra klienten med mindre Apex er spesifikt bedt om å gjøre dette. Dersom vi mottar ufullstendige eller feilaktige opplysninger vil dette kunne medføre feil råd uten at vi kan holdes ansvarlig for det.
2.6 Vi er bare kvalifisert til å bistå i norske rettsspørsmål. Det er klientens eget ansvar å engasjere rådgivere om fremmed rett. Vi har ikke ansvar for råd om fremmed rett.
2.7 Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, omfatter vår bistand bare juridisk rådgivning. Vår bistand omfatter ikke rådgivning om tekniske, økonomiske, regnskapsmessige, kommersielle, miljømessige eller andre ikke- rettslige forhold. Vi har ikke ansvar for rådgivning knyttet til slike spørsmål. Hvis ikke annet er avtalt, vil vår bistand i et bestemt oppdrag ikke omfatte råd som gjelder skatt, merverdiavgift, andre avgifter og/eller eventuelle skatte- og avgiftsmessige konsekvenser av disposisjoner.
2.8 Vi kan etter avtale med klienten engasjere advokater i andre land eller andre rådgivere. Et slikt engasjement vil bli foretatt på vegne av klienten. Det er klienten selv som vil være ansvarlig for å betale andre advokaters eller rådgiveres honorarer og utlegg. Vi har ikke ansvar overfor klienten for tjenester eller råd gitt av andre advokater eller rådgivere, selv om rådene er blitt kommunisert til klienten gjennom oss og selv om vi formelt er registrert som klienten til slike advokater og rådgivere.
3 - Honorar, utlegg, fakturering
3.1 Vårt arbeid faktureres etterskuddsvis hver måned, med mindre vi etter en konkret vurdering avventer fakturering. Ved årsavslutning vil alltid samtlige timer utfaktureres. Sammen med fakturaen vil vi sende en spesifisert oversikt over påløpte timer, utlegg mv.
3.2 Med mindre annet er avtalt, er utgangspunktet for faktureringen av oppdraget den tid som er medgått til effektivt og fagmessig arbeid med oppdraget, basert på de til enhver tid gjeldende veiledende timeprisene. Den enkeltes timepriser justeres normalt en gang per år, med virkning fra 1. januar, og ved opprykk (eksempelvis fra associate til senior associate). Gjeldende timespriser for våre advokater og advokatfullmektiger er per 1. januar 2025:
Partnere: 4 500 – 6 850
Senior associates / Managing associates: 3 200 – 4 200
Associates: 2 500 – 3 200
Prisene for Senior associate gjelder også for associate med mer enn fem års arbeidserfaring.
Gjeldende timepriser fremkommer av Vilkårene slik de til enhver tid er publisert på vår hjemmeside www.apexadvokatfirma.no.
3.3 3.3 Minste timeenhet er 0,25 time (15 minutter). Telefonsamtaler og lignende som ikke består av helt korte beskjeder, avregnes med minimum 0,25 time. For oppdrag som er omfattet av hvitvaskingsreglene vil tid som medgår på innhenting og verifikasjon av nødvendig dokumentasjon også faktureres med mindre arbeidet utgjør mindre enn 30 minutter.
3.4 Dersom vi gir et estimat på vårt honorar, er dette ikke en beløpsbegrensning eller en fastprisavtale. Vi vil forsøke å informere klienten så snart som praktisk mulig ved vesentlige avvik fra slike estimater, men klienten vil være ansvarlig for vårt fulle honorar selv om det skulle overstige estimatet.
3.5 I tillegg til honoraret vil vi belaste klienten for alle utgifter vi pådrar oss i forbindelse med oppdraget, for eksempel registreringsgebyrer og utgifter til registersøk, bestilling av tinglyste heftelser, bud-sendinger, reise, hotell, catering eller oversettelse. Kostnader og utlegg vil bli fakturert uten påslag.
3.6 Vårt honorar omfatter ikke merverdiavgift. Merverdiavgift vil bli lagt til våre honorarer og utlegg i den grad det følger av gjeldende lovgivning. Dersom merverdiavgift ikke er lagt til i våre fakturaer, og avgiftsmyndighetene senere krever at vi betaler merverdiavgift på de fakturerte beløpene, kan vi belaste klienten for det merverdiavgiftsbeløp vi må betale.
3.7 Betalingsfrist er 14 dager fra fakturadato. Det vil påløpe forsinkelsesrente etter den til enhver tid gjeldende sats etter lov om forsinkelsesrente for beløp som ikke betales ved forfall.
3.8 Dersom Apex er engasjert av mer enn én klient i samme oppdrag, vil klientene være solidarisk ansvarlige for Apex’ honorar i saken, med mindre noe annet er avtalt skriftlig.
3.9 Eventuelle klager på våre fakturaer må sendes oss skriftlig senest én måned etter fakturadato.
3.10 Vi forbeholder oss retten til å be om at klienten innbetaler forskudd. Forskudd vil bli brukt til å gjøre opp våre fakturaer for oppdraget. Motregning mot innbetalt forskudd skjer ved skriftlig melding til klienten. Vi vil ikke innhente ytterligere samtykke før motregning gjennomføres. Aksept av disse Vilkårene i kombinasjon med innbetaling av forskudd anses som samtykke til motregning. Vårt totale honorar vil kunne bli høyere eller lavere enn det innbetalte forskuddsbeløpet.
3.11 Med mindre noe annet følger av ufravikelige rettsregler skal våre fakturaer betales uten fradrag eller trekk av noe slag. Dersom klienten er pålagt å gjøre fradrag eller trekk, skal klienten betale oss et tilleggsbeløp slik at vi mottar fakturert beløp.
3.12 Vi vil i samsvar med regler for god advokatskikk opplyse klienten om eksisterende muligheter for offentlig rettshjelp og rettshjelpsforsikring der dette er relevant. Klienten plikter å bidra til at det, om mulig, oppnås dekning av kostnader (inkludert våre honorarer og utlegg) etter gjeldende forsikringer og fra andre tredjeparter, herunder ved å gi nødvendige varsler.
4 - Ansvarsbegrensning
4.1 Klienten samtykker uttrykkelig til at den som er ansvarlig advokat for oppdraget ikke skal ha noe personlig ansvar overfor klienten. Det samme gjelder også for annet Apex-personell som arbeider på oppdraget samt andre personer som måtte virke som styremedlem, partner, eier, ansatt eller konsulent i Apex. Dette gjelder uavhengig av om ansvaret baseres på kontraktsrett, erstatningsrett (inkludert uaktsomhet) eller annet grunnlag. Dersom slike personer likevel fastslås å ha et erstatningsansvar etter ufravikelige rettsregler skal punkt 4.2 flg. i disse Vilkårene gjelde tilsvarende for deres personlige ansvar.
4.2 Apex er ikke ansvarlig for indirekte tap eller følgeskader. Det samlede totale ansvaret for Apex overfor klienten og eventuelle forhold forbundet med det aktuelle oppdraget, uavhengig av ansvarets karakter eller grunnlag, inkludert kontraktsrett, erstatningsrett (inkludert uaktsomhet) eller annet grunnlag for tap (inkludert renter og rettslige kostnader) uansett hvordan det er oppstått, skal være begrenset til dokumentert, direkte økonomisk tap som ikke skal overstige NOK 50 millioner per enkeltkrav eller sett under ett.
4.3 Apex har ikke under noen omstendighet et solidarisk ansvar med andre rådgivere eller tredjeparter som måtte ha et erstatningsansvar overfor klienten. Dersom det er konstatert ansvarsgrunnlag for mer enn én part, skal Apex’ andel av ansvaret være begrenset til det som med rimelighet kan tilskrives Apex’ juridiske rådgivning. Dette gjelder selv om klienten ikke skulle være i stand til å inndrive sitt krav mot andre ansvarlige parter som følge av ansvarsbegrensning, manglende betalingsevne eller andre forhold.
4.4 Dersom klienten har rett til forsikringsdekning eller annen tapsdekning, vil vårt ansvar overfor klienten bli redusert med tilsvarende beløp. Dersom vi skulle utbetale et erstatningsbeløp til klienten, skal klienten overdra sine rettigheter til å søke dekning hos forsikringsselskap eller annen tredjepart til oss eller vårt forsikringsselskap.
4.5 Dersom deres krav mot oss er basert på et krav mot dere fra en tredjepart (herunder offentlig myndighet) skal vi ha rett til å håndtere, forsvare og forlike dette kravet på vegne av dere dersom vi påtar oss å holde dere skadesløse for kravet. Hvis dere gjør opp, forliker eller erkjenner ansvar for et slikt tredjepartskrav uten vårt skriftlige forhåndssamtykke, har vi ikke noe ansvar overfor dere.
4.6 Apex er ikke ansvarlig for tap som følge av at oppdragets resultat ikke samsvarer med den vurdering Apex på forhånd har gitt om mulig utfall.
4.7 Apex er ikke ansvarlig for tap av forvaltede klientmidler som følge av konkurs eller andre forhold på bankens side. Apex gjør oppmerksom på at Bankenes sikringsfond ikke garanterer for mer enn NOK 2 millioner i innskudd pr. innskyter (advokatfirma) pr. bank. Kun ved særskilt skriftlig avtale om det vil Apex treffe tiltak som kan øke graden av garantidekning for klientens midler.
5 - Interessekonflikt
5.1 Vi kan være forhindret fra å påta oss et oppdrag dersom det foreligger en interessekonflikt i forhold til en annen klient. Før vi påtar oss et oppdrag, vil vi undersøke om det foreligger en interessekonflikt i henhold til Regler for god advokatskikk. I tillegg kan det oppstå andre situasjoner som hindrer oss fra å påta oss det aktuelle oppdraget eller opptre på vegne av klienten i en pågående eller fremtidig sak. Det er derfor viktig at dere før, og i løpet av oppdraget gir oss alle opplysninger som kan være av betydning for å avgjøre om det foreligger, eller kan oppstå, en interessekonflikt.
5.2 Vår konfliktsjekk omfatter de motparter som er angitt i oppdragsbekreftelsen i forbindelse med registrering av oppdraget. Dersom dere ber oss utføre annet arbeid i tillegg, eller det tilkommer nye motparter kan det bli nødvendig å foreta en ny konfliktsjekk.
5.3 Dersom hensynet til klienten tilsier det og det finnes ubetenkelig, kan oppdraget påbegynnes før avklaringen er fullført. Apex kan i slike tilfeller måtte frasi seg oppdraget senere på grunn av interessekonflikt.
6 - Ansvar i forbindelse med utgifter til rettssaker
6.1 Ved prosedyre for domstolene risikerer klienten å bli pålagt å dekke motpartens omkostninger, samt gebyr til retten. Tilsvarende gjelder ved voldgift, der klienten også kan bli pålagt å dekke voldgiftsrettens salær og øvrige utgifter. Det er klientens eget ansvar å dekke slike krav.
6.2 Selv om en rettssak vinnes, vil ikke motparten alltid bli pålagt å dekke klientens omkostninger. Selv om motparten blir pålagt å dekke klientens omkostninger, må klienten regne med at rettens eller voldgiftsrettens utmåling av omkostninger vil ligge under Apex’ faktiske honorarer og utlegg. Klienten er likevel ansvarlig for å dekke Apex’ honorar og utlegg fullt ut.
7 - Oppdragets varighet
Klienten kan når som helst avslutte oppdraget. Vi kan bare innstille vårt arbeid med oppdraget dersom det foreligger en rimelig grunn (som f.eks. at klienten ikke betaler en faktura eller blir insolvent, at det oppstår en interessekonflikt eller at det vil kunne være skadelig for vårt omdømme eller utsette oss for rettslig ansvar om vi fortsetter å arbeide med oppdraget) eller som ellers angitt i Regler for god advokatskikk. Uansett vil klienten være ansvarlig for Apex’ honorar og utlegg for arbeid utført frem til avslutningen av oppdraget.
8 - Kommunikasjon
8.1 Apex benytter seg av elektroniske kommunikasjonsmidler, som f.eks. e-post, i kommunikasjon med klienter og tredjeparter. Det vil alltid være en viss sikkerhetsrisiko forbundet med elektronisk kommunikasjon. Vi bruker vanligvis ikke kryptert e-post, med mindre vi blir særskilt bedt om det. Dersom dere har spesielle krav med hensyn til kommunikasjonsmåte, må ansvarlig advokat gjøres oppmerksom på dette før oppdraget påbegynnes.
8.2 Våre spam- og virusfiltre og sikkerhetsforanstaltninger kan av og til avvise eller filtrere ut legitime e-poster. Viktige e-poster bør derfor følges opp per telefon dersom dere ikke har mottatt svar fra oss innen rimelig tid. Vi har ikke ansvar dersom våre filtreringsprogrammer skulle vise seg ikke å være tilstrekkelig effektive og klientens systemer skulle bli smittet av virus eller på annen måte bli negativt berørt på grunn av en e-post fra oss.
9 - Oppbevaring av dokumenter
Vi oppbevarer vanligvis kopier av dokumenter vi har utarbeidet eller mottatt i forbindelse med et oppdrag i en viss periode. Etter dette vil vi kunne destruere/slette dokumentene uten varsel til klienten. Dokumenter vil normalt bare bli oppbevart i elektronisk form.
10 - Tiltak mot hvitvasking
10.1 Vi er underlagt lover og forskrifter om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Vi vil derfor be dere om opplysninger som vi trenger for å utføre nødvendig kundekontroll. Dersom vi ikke mottar de nødvendige opplysningene vi ber om, kan vi være forhindret fra å påta oss oppdraget. Dersom oppdraget endrer karakter, nye parter/motparter bringes inn i saken, vil vi kunne måtte gjennomføre ytterligere undersøkelser knyttet til hvitvasking og terrorfinansiering, og vi vil potensielt ikke kunne bistå videre i oppdraget inntil slike undersøkelser er gjennomført.
11 - Klientkonti
Midler som vi oppbevarer på våre klienters vegne, vil plasseres på klientkonto i samsvar med gjeldende norsk lovgivning. Vi er ikke ansvarlig for tap eller skade som følge av insolvens eller konkurs hos finansinstitusjoner hvor klientmidler er innestående. Se også punkt 4.7 over.
Påløpte renter på klientkonti tilfaller Apex dersom rente på en klients innestående på en klientkonto i et kalenderår utgjør mindre enn et halvt rettsgebyr (kr. 638,50 per 7. desember 2024). Slike renter kan overføres fra klientkonto til Apex’ driftskonto umiddelbart etter at beløpet er godskrevet den aktuelle klientkontoen.
12 - Immaterielle rettigheter
Vi har opphavsretten og andre relevante immaterielle rettigheter til dokumenter og andre produkter vi har utarbeidet i forbindelse med oppdraget. Dere har rett til å bruke dokumentene vi har utarbeidet for dere til de formål de er bestemt for.
13 - Personvern
Som ledd i utførelsen av våre tjenester vil vi behandle personopplysninger. Vi vil også kunne behandle personopplysninger for klientoppfølgning og kunnskapsforvaltning utover det aktuelle oppdraget. Om ikke annet er avtalt, er vi behandlingsansvarlig. Mer informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger finnes på www.apexadvokatfirma.no. Apex kan gi klienten informasjon om eksterne seminarer og annen informasjon som klienten kan finne relevant eller interessant.
14 - Menneskerettigheter
I samsvar med Advokatforeningens veiledning om hvordan menneskerettighetene bør respekteres i advokatvirksomheter vil vi (hvis det er relevant) ta initiativ til å drøfte aktuelle og mulige menneskerettighetskrenkelser som oppdraget kan medføre, for å unngå slike krenkelser. Vi forbeholder oss retten til å trekke oss fra oppdraget dersom klienten beslutter ikke å følge våre råd og det er klart for oss at oppdraget kan medføre krenkelse av menneskerettigheter.
15 - Konfidensialitet
15.1 Vi er underlagt lovbestemt taushetsplikt og vil ikke videreformidle dokumenter eller informasjon av konfidensiell karakter som vi mottar fra klienten i forbindelse med oppdraget til tredjeparter uten klientens forutgående samtykke.
15.2 Vår taushetsplikt skal ikke forhindre oss fra å gi opplysninger der dette er pålagt ved lov eller fra å dele opplysninger med andre rådgivere som dere har engasjert. I gitte tilfeller er vi pålagt ved lov å rapportere mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering til rette myndigheter. Vi har ikke lov til å opplyse klienten om at vi har slik mistanke eller at vi har foretatt eller har til hensikt å foreta slik rapportering. Taushetsplikten er heller ikke til hinder for at vi gir opplysninger til banker og kredittforetak om identiteten på reelle rettighetshavere (klientene) med innestående midler på vår klientkonto etter anmodning fra den aktuelle banken eller kredittforetaket i samsvar med hvitvaskingsforskriften § 4-8.
15.3 Klienten aksepterer at Apex kan bruke konfidensiell informasjon og dokumenter i Apex’ besittelse i den grad dette er nødvendig for å forsvare seg mot krav som reises mot Apex i forbindelse med et oppdrag.
15.4 Vi har rett til å opplyse om at vi har opptrådt på klientens vegne i oppdrag som er offentlig kjent (også ved bruk av klientens logo) under forutsetning at vi ikke vi ikke gir informasjon som ikke er offentlig kjent.
16 - Overdragelse
Hverken klienten eller Apex kan, uten den annen parts skriftlige samtykke, overdra noen av de rettigheter, krav eller plikter som følger av, eller oppstår i forbindelse med, oppdraget. Apex har likevel rett til å benytte inkasso til inndrivelse av forfalte fordringer.
17 - Klager
17.1 Dersom dere skulle være misfornøyde med våre tjenester eller salærkrav fra oss vil vi gjerne diskutere dette med dere så snart som mulig. Kontakt oss, og vi vil prøve å finne en løsning som er tilfredsstillende.
17.2 Dersom dere mener Apex har brutt reglene for god advokatskikk, kan dere klage til Advokatforeningens disiplinærnemnd. Reglene for god advokatskikk og ytterligere informasjon om klageadgangen er tilgjengelig på nettsiden til Den Norske Advokatforening, www.advokatforeningen.no.
18 - Gjeldende rett og tvisteløsning
18.1 Disse Vilkårene og alle spørsmål i forbindelse med Apex’ oppdrag (herunder eventuelle ansvarsspørsmål) skal være underlagt norsk rett.
18.2 Eventuelle tvister i forbindelse med Apex’ oppdrag skal løses ved voldgift i Oslo i samsvar med voldgiftsloven. Voldgiftssaken og voldgiftsrettens kjennelse skal være taushetsbelagt.
18.3 Apex skal uavhengig av punkt 18.1 og 18.2 ha rett til å begjære tvangsfullbyrdelse av forfalte, ubestridte krav ved de ordinære domstolene.
19 - Endringer
Vi vil kunne gjøre endringer i disse Vilkårene. Gjeldende versjon av Vilkårene vil være tilgjengelig på vår nettside, www.apexadvokatfirma.no. Eventuelle endringer trer i kraft når den endrede versjonen er lagt ut på vår nettside, www.apexadvokatfirma.no. Endringer til ugunst for klienten, som ikke skyldes preseptoriske lov- eller forskriftsbestemmelser, kan først gjøres gjeldende etter at klienten har mottatt skriftlig kopi av de nye Vilkårene per e-post. Dette gjelder ikke endringer i timepriser.